söndag 8 september 2013

Angående blogginlägget om dödsskjutningen i Husby

För ett par veckor sedan så publicerade jag  en text om dödsskjutningen av en man i Husby under en polisinsats. Blogginlägget ledde till stor uppmärksamhet, och gav upphov till både beröm, kritik och en hel del frågor. För att besvara de frågorna så skrev jag två nya blogginlägg, som publicerades på min andra blogg, martinfunderar.blogspot.com.

Det första inlägget skrevs som ett svar på den direkta kritik som har riktats mot mig av främst en del kollegor med avseende på publiceringen.  

Det andra inlägget skrevs för att förklara varför det överhuvud taget var viktigt för mig att skriva om händelsen.

Jag har även publicerat ett inlägg där jag kort redogör för mediaintresset kring blogginlägget.

Polisbloggen är normalt enbart reserverad för texter om sådant som jag är med om på jobbet. En anledning till att jag ändå väljer att publicera det här korta inlägget, är att texterna som länkas till besvarar många av de frågor som har tagits upp i kommentarsfältet. Dessutom kan jag tänka mig att läsare som enbart följer den här bloggen ändå kan vara intresserade av de länkade inläggen ovan, då texten de berör blev ovanligt uppmärksammad. 

5 kommentarer:

  1. Tredje länken pekar på samma inlägg som andra länken. =)

    SvaraRadera
  2. Tack Jon! Fixat. Nu skall jag försöka komma ikapp med kommentarerna..

    SvaraRadera
  3. Vet att det inte hör hit men blir så arg!
    Än en gång sjunk mitt förtroende för polisen!
    Läste nyss om det olagliga register som polisen har över Romer. Dör har man karlagt över 4000 Romer. Vissa är barn knappt fyllda 2år. De står med bara för att de är Romer. Romer som inte har gjort några brott står även de med. Detta är i mina ögon helt sjukt och dessutom olagligt. Registret finns i Lund men Stockholmspolisen mfl har tillgång till registret.
    Finns det fler sådana register???? Då tänker jag på exempelvis Hells Angels och deras barn.

    Vet som sagt att detta inte hör hit men blir så arg!!!!

    SvaraRadera
  4. Nej det har du rätt i, det hör inte hit. Och ingen vet om "registret" är olagligt - det pågår en utredning om det. Dåligt gallrat? Kanske, rentav troligt. Kartläggning? Tja, då har redan SKV gjort grovjobbet för där är vi alla registrerade - pnr, civilstånd, adress etc. När Södertälje-målet utreddes så gissar jag att många i "registret" var syrianer. Varför? Ja det får du lista ut själv... Att barn förekommer? Jo för att de utgör en koppling mellan personer som kanske inte är gifta eller är registrerade (usch, det fula ordet) på samma adress. Samma sak med döda personer (de har/hade ju också förbindelser/vänner/släkt, eller hur?). Det är bara naivt att tro att man kan utreda brott utan att helt oskyldiga förekommer i utredningen. Det finns hur många exempel som helst... Jag fick 1981 identifiera min nära vän, som hade begått självmord - tror du att jag inte "registrerades"? Tjuvjakt - tror du inte att man åtminstone "registrerar" namnen på de som som ingår i jaktlaget som har jakträtt i området? Arvstvister där det "går fel" och någon arvinge blir dödad eller misshandlad - tror du på allvar att den dödes personuppgifter inte "registreras"? "Fotgängare påkörd av smitare, dog - vittnen har sett en röd Volvo 740 skyltad "C" någonting och kanske "18" sist". Är det fel att "upprätta ett register" över ägarna till det fåtal bilar som passar in på beskrivningen? Det kan ju iofs röra sig om en helt oskyldig person som har passerat strax efteråt, men det vet man ju inte innan man har kollat. Det är så j-a dumt alltihop med den här media-hysterin... Och få verkar förstå skillnaden mellan brottsregister och "spaningsregister" (heter det så?). Själv har jag ingen som helst koppling till någon del av rättsväsendet, jag blir bara så uppbragt över att många är naiva och tror på media som om allt som står där är sanning "Kungen och Silvia är inte ense - skilsmässa snart?" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra, anonym. Media-hysteri, jag hoppas folk läser mer an bara rubriker och kvällstidningar. Själv läser jag flera saker, svt.se, jag följer ekot på twitter, söker på nätet, kollar in olika bloggar t.ex.

      Radera