tisdag 19 juli 2011

Rasistkortet

I slutet av en för oss relativt händelselös natt så går det ut ett larm om ett stort slagsmål på en bensinmack. Vi ligger en bit bort, men jag kör på ordentligt. Första bilen som anländer rapporterar att det slåss på flera håll, innan de kliver ur för att få stopp på allt vevande. De får dessutom snabbt hjälp av ett par bilar med SLs ordningsvakter som befann sig i närheten av kollegorna och tog rygg på patrullen, för vilket de skall ha en stor eloge. Kollegorna gör ett resolut ingripande och får snabbt med hjälp av ordningsvakterna slut på slagsmålet. När vi anländer som andra polisbil till platsen är det ingen som slåss och de flesta har lämnat platsen, men tre män är kvar, varav två omhändertagna. Jag får ett tips om att en taxichafför hade sett hela händelsen och går för att prata med honom. Chaffören kan snabbt peka ut de två omhändertagna männen som personer som båda har varit delaktiga i slagsmålet. Han hade dessutom sett en av dem slå en tjej och den andra försöka klippa till en annan tjej. Medan vi pratar och jag försöker få en klar bild av vad som har hänt, så pekar taxichaffören på några tjejer som går förbi längre bort och säger att en av dem var hon som blev slagen av en av de omhändertagna männen. Jag skickar direkt iväg två kollegor för att prata med tjejerna.

Baserat på uppgifterna ifrån mitt och kollegornas förhör, så grips de båda omhändertagna männen för misshandel. De var väldigt missnöjda med situationen, vilket de uttryckte både i tal och med kroppsspråk. Kommunikationen försvårades en aning av att de talade danska, men framförallt av att de var kraftigt berusade. Hur som helst så accepterade de inte mitt beslut att de skulle gripas, och skrek åt och bråkade med dem som höll fast dem, så jag bojade en av dem (den andre blev bojad av kollegorna som kom först). Detta i sig är ingen ovanligt, det händer ofta att berusade bråkstakar grips och bojas, alkoholen har en tendens att göra folk aggressiva och dumma. Båda männen hävdade dock att de greps enbart för att de var mörkhyade (de var danska somalier). Dessutom spann de var och en för sig, gripna och införda av varsin polispatrull, vidare på rasisttemat. En av kollegorna i min patrull (vi åkte tre den dagen) som hade varit och förhört målsägarna då jag bojade och satte in mannen som vi tog med in i bilen blev gång på gång anklagad för att vara nazist. Den enda anledningen som jag kan komma på var att han var den ende av oss som var snaggad. Den gripne gick ifrån att förolämpa till att hota honom, så det slutade med att jag efter, att vi alla hade tröttnat på hans otrevligheter, även skrev på hot mot tjänsteman. Mannen i den andra bilen hade valt ut en annan kollega, som har utomnordisk bakgrund, och hävdade gång på gång att allt han gjorde under ingripandet var för att bli accepterad av oss "riktiga svenskar"...

Det händer ganska ofta att personer om utsätts för olika sorters polisingripanden hävdar att det beror på deras bakgrund eller etnicitet, på att polisen "trakasserar" dom. Sen att det i princip alltid (min egen erfarenhet) finns en anledning till att just de stoppas, kontrolleras eller grips, det låtsas man inte gärna om. Att vi griper en person som har misshandlat en tjej är självklart, Att vi stoppar bilar med personer som vanemässigt begår inbrott är också en självklarhet, det är nästan det enda sättet att komma åt inbrottsvågen. Men istället för att ta ansvar för vad man själv har gjort, så spelas gärna "rasistkortet", något man vet får gehör i breda kretsar. Jag säger absolut inte att det inte finns poliser som är generaliserande i sina omdömen om människor med invandrarbakgrund. Faktum är att om man arbetar i en del segregerade förorter så krävs det en hel del starka medvetna ställningstaganden och mycket integritet för att inte riskera att påverkas negativt av den kraftiga överrepresentation bland yrkeskriminella med invandrarbakgrund och det faktum att det enbart är i de här områdena som man får stenar kastade på sina bilar (och brandkårens). Detta är också något som jag då och då tar upp och bollar med kollegor, speciellt då jag hör kommentarer som jag tycker tyder på tendenser som jag inte gillar. Det jag säger är att jag själv inte kan minnas att jag har sett några ingripande där jag sett att en kollega har behandlat en misstänkt person annorlunda på grund av hans etnicitet eller bakgrund. Självklart innebär inte det att det inte kan hända, men det torde vara väldigt ovanligt. Och i den mån det finns invandringskritiska funderingar hos en del poliser, så tror jag att det enbart i enstaka undantagsfall leder till att någon låter dessa funderingar påverka hur man bemöter och behandlar de individer man har att göra med då man jobbar.

Tyvärr tror jag dock att det faktum att rasistkortet spelas så ofta och så snabbt, gör att man får en mer polariserad syn på hela debatten och diskussionen. Och det kan i sin tur göra att det kan bli svårare att se och ta itu med de fall där det faktiskt förekommer tendenser till rasism och främlingsfientlighet i poliskåren, och för all del i samhället i allmänhet.

Jag skrev ett inlägg om de här funderingarna på min andra blogg för ett par veckor sedan, det finns här.

28 kommentarer:

  1. Löjligt, riktigt löjligt. Det jobbiga är väl att personer i sådana situationer, hur än ni förklarar att det inte handlar om deras etnicitet, kommer de stå fast vid att det är just därför de grips.

    Alltså det är ju synd att de, av någon anledning, känner sig negativt särbehandlade, även fast det inte är fallet. Men det är samtidigt ett löjligt påstående från deras sida, sen är det väl jobbigt för er poliser att ni blir falskt anklagade för rasism. Tråkigt att ni får stå ut med sådant.

    Tycker för övrigt att ni gjorde ett bra jobb, som vanligt.

    SvaraRadera
  2. "där jag sett att en kollega har behandlat en misstänkt person annorlunda på grund av hans etnicitet eller bakgrund." :-D

    Fast hur vet du det?
    Kan du veta exakt hur h*n skulle blivit bemött med annan etnicitet? Det måste ju vara i högsta grad hypotetiskt.
    Du skriver ju själv då och då om alla de små val som finns inom handlingsutrymmet, alla de faktorer som inverkar...

    Å andra sidan, kan ju personen själv ÄNNU mindre veta det... Vilket ni vet att han vet, och han vet att ni vet.

    Egentligen verkar det mest otroligt ineffektivt. Fruktlöst. (Man når väldigt sällan sitt mål genom att hävda diskriminering öht, konstigt att det är så poppis. Ett sätt att avleda självförakt kanske?) Stackars puckon.

    Om det vore en film kunde du dra nån cool one-liner. "Jag är inte rasist. Jag djävlas med alla."

    God natt
    /Drama

    SvaraRadera
  3. R.K, tack :-). Ja, det är aldrig kul att bli anklagad för otrevliga saker, men som polis får man ibland ta det som den del av jobbet...

    Drama, du har naturligtvis rätt, det finns många nyanser i bemötande i olika situationer där det är svårt för en själv och omöjligt för en utomstående att veta vad som gör att man agerar på ett visst sätt, hur mycket tålamod man har, etc. Det jag menade var egentligen att jag inte har sett några ingripandet där jag själv har kunnat uppfatta att bemötandet har påverkats negativt av rasism eller främlingsfientlighet. Sen kan det, precis som du säger, ändå ha gjort det, men så pass subtilt att jag inte har märkt det. Och visst lämnar den vetskapen utrymme för otrevligt mycket tolkningar och gissningar, som du själv är inne på...

    Sen, om varför folk hävdar diskriminering, tja, jag tror att det finns olika orsaker. Ofta kan det som jag var inne på handla om att skjuta ifrån sig själv skulden för det som händer, det beror inte på att de har begått brott utan på att de är mörkhyade. Ofta kan det vara för en publik, en markering för att få t.ex. de ingripande poliserna osäkra och för att skapa en polaritet, en fiendskap där man drar in omgivningen på sin sida istället för att det bara skall handla om poliser som ingriper mot kriminella... Jag är inte lika säker som du på att det alltid är ineffektivt...

    Jag tror dock att jag avstår ifrån din one-liner...

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  4. Jag fattar bara inte hur ni orkar

    SvaraRadera
  5. Jag har, efter drygt 50 år som "icke tidigare känd" haft kontakt med polisen vid tre tillfällen, och upplevde dem då som mycket professionella - och empatiska. Nu är jag ju "vit, medelålders man", men jag tycker ändå att deras (olika patruller vid olika tillfällen) uppförande och agerande tydde på en väldigt hög yrkesskicklighet.

    Vid de första två tillfällena ringde jag 112 för att jag ville ta livet av mig, men ändå (för mina vuxna barns skull) trots allt ville ha hjälp. De poliser som kom då uppfattade situationen helt korrekt, och hjälpte mig att komma i kontakt med psykakuten.

    Den tredje gången kände jag att jag var helt bestämd att bränna upp mig själv med bensin, i min villa där jag bor ensam - det var allvar då. Jag ringde 112 för att inte mina barn, eller några andra helt oskyldiga skulle behöva upptäcka vad som hänt. När polisen kom visade jag, men hotade inte med, en vapenreplika. Deras uppförande denna gång var helt naturligt annorlunda, eftersom jag utgjorde ett potentiellt hot inte bara mot mig själv - utan även mot dem. Alla vill ju komma hem till sin familj oskadda efter arbetsdagens slut!

    Samma professionalitet visades även denna gång, men instruktionerna jag fick var naturligtvis mycket tydligare. Jag visade på deras uppmaning replikan och la den ifrån mig. Överhuvudtaget gjorde jag precis som jag blev uppmanad, eftersom jag förstod allvaret och hur de tolkade situationen. Det finns inte i min värld att skada eller skrämma någon annan. Att jag visade något som ser ut som ett riktigt vapen beror på att jag ville hålla dem på avstånd tills jag hade genomfört det jag ville, då. Den gången blev jag förd till häktet, vilket jag har full förståelse för. Personalen på häktet uppträdde på ett föredömligt sätt. Jag blev mycket väl behandlad.

    Morgonen efter fick jag tala med en förhörsledare (förundersökningsledare?) som berättade att jag eventuellt var misstänkt för hot mot tjänsteman. Eftersom jag visste precis vad jag hade gjort, och själv har utbildning i förhörsteknik (gjorde lumpen vid tolkskolan) så ville jag tänka efter och sa därför att jag inte ville prata om någonting innan jag hade fått en offentlig försvarare. Jag ville vinna tid för att förstå vad konsekvenserna av vad jag sa, eller inte sa, skulle bli.

    Misstankarna släpptes sedan, och jag blev transporterad till psykakuten. Under hela tiden blev jag mycket korrekt behandlad, och det sa jag också så fort jag hade tillfälle.

    Nu har det gått snart ett år, och jag har kommit på fötterna igen - har fått ett nytt jobb i IT-branschen där jag hör hemma. Att jag har klarat av det beror dels på en duktig psykiater som kunde ställa rätt diagnos och förskriva rätt medicin, och att jag kände att samhället - i detta fall polisen - inte var en motståndare utan fanns där när jag behövde hjälp.

    Även om jag alltid har haft ett stort förtroende för vårt rättsväsende - och speciellt polisen - så var det en traumatisk upplevelse att själv vara föremål för deras uppmärksamhet. Men den erfarenhet jag har gjort har bara förstärkt min tro på att lagstiftning och tillämpningen av den i Sverige är något de flesta länder borde ta efter.

    SvaraRadera
  6. Hur ser du på dessa brottslingar, som så ofta är djupt rasistiska och hatiska mot er svenskar, väljer ut sina offer för att dom är ljushyade etc, och speciellt i sammanhanget att det motsatta knappt existerar?

    Jag är själv invandrare, från Centraleuropa, men ljushyad, jag har själv råkat ut för detta grova hat och våldet, och sett det hända många fler, jag kan dock inte komma på att jag någonsin bevittnat svenskar som strykit runt som rovdjur för att hitta ett invandrar-rådjur att kränka och göra sig stor på, t.ex. genom att hota, råna, förnedra och misshandla.

    Jag ser dessa invandrare som beter sig på detta sätt som skinnskallar, och ofta i kvadrat, då skinnskallarna på 80-90-talen kändes mycket mer harmlösa, fega, ja fd mobboffer allt som oftast.

    Jag kan inte förstå varför svenskarna tillåter dessa människor att komma hit år efter år, och få stanna. Men hur har du valt att se detta, du verkar ju vara ganska sympatiskt inställd till dessa människor som kommer hit och förstör mycket mer än dom bidrar med, kostar mycket mer än dom ger, och hatar svenskarna, vita europeer och landet som tagit emot dom.

    Frågan är uppriktig, jag skulle verkligen vilja förstå varför svenskarna ser detta som ädelt, att utsätta sin egen befolkning och andra invandrare för detta.

    SvaraRadera
  7. Jag vet en polis som började sin karriär ett par år i Söderorts värsta områden och sa att det var fullt jämförbart med hans turer i FN-tjänst... begärde sen förflyttning och hamnade i Sumpan ett tag. Rena semestern i jämförelse.

    SvaraRadera
  8. Ditt inlägg är intressant, men det du berör är inte en polisfråga. Polisens roll är att vara "lagens långa hand", dvs att beivra lagbrott och att hjälp folk i nöd. Deras uppgift är inte att hitta på ett eget sätt att hantera obehagliga företeelser. Obehagliga - enligt vem?

    Tack och lov att maktens redskap, dvs polisen, följer de regler och riktlinjer som vi väljare har - via ombud - beslutat om!!!

    Det är inte upp till polisen, tullen (som nu mer eller mindre har tappat alla befogenheter) eller andra myndigheter att tillämpa lagen efter eget godtycke (även om ändamålet är "ädelt").

    Om man har synpunkter på invandringspolitiken, eller andra kontroversiella områden, så är polisen, migrationsverket eller andra inte rätt instans att ge sig på. De bestämmer inte vilka lagar som gäller, de följer det uppdrag de har fått.

    I andra länder sker detta på ett annat sätt, men jag tycker att vårt sätt är det enda rätta!

    Om man däremot vill ändra på sakernas förhållanden, så finns det demokratiska sätt att göra det på. Gå med i ett parti som ligger nära dina åsikter, eller starta ett eget.

    SvaraRadera
  9. Klart att man som polis måste vara för en kraftigt minskad invandring. Annars är man bra dum.

    SvaraRadera
  10. Jag som etnisk svensk måste säga att jag beundrar er poliser som står ut med den vardag ni möter. Det är trist och rent ut sagt illa att media är så politiskt korrekta och skriver så många snyftreportage om kriminella invandrare. Jag vill påpeka att jag tycker minst lika illa om kriminella svenskar. Det jag reagerar på är att i tidningar hängs svenska förbrytare ut med namn och bild medan invandrarnas bilder pixlas. Det är inte rätt att särbehandla invandraren. Alla ska behandlas lika vid samma typ av brott och ingen ska särbehandlas enligt mitt sätt att se på saken. Jag tycker dock att polisen får ofta oförtjänt kritik från media när det gäller gripanden av andra folkslag.

    Såvitt jag vet så brann inte en skola om dagen, ingen slängde stenar på brandkåren eller polisen ej heller ambulanser innan invandrarna kom till Sverige. Det är inte att vara rasist att påpeka detta. Våra politiker borde istället för att gömma huvudet i sanden som strutsen ta tag i det som händer i vårt samhälle. De borde utbilda ännu fler poliser och låta polisen sköta sitt jobb. Jag är glad att det finns män och kvinnor i Sverige som vill jobba som polis för själv skulle jag inte ha stått ut en sekund med detta yrket. All heder åt den svenska poliskåren.

    SvaraRadera
  11. Erfarenhet från skolans värld: Om man som vuxen tillrättarvisar en tonårig invandrarelev blir man kallad rasist och andra fula tillmälen. Usch!

    SvaraRadera
  12. "Anonym sa...

    Klart att man som polis måste vara för en kraftigt minskad invandring. Annars är man bra dum. "

    Så poliser som inte direkt, med ryggmärgen, säger "ja" till ditt infama inlägg är dumma?

    Du underskattar människors intelligens, kanske för att du själv är lite dum?

    Jag vill inte, men känner att jag nu måste, göra mig till talesman för "poliser". De är, tack och lov, människor som du och jag. De röstar höger, mitten och vänster...

    Själv vet jag var jag står, och jag skulle inte vilja leva i ett samhälle där alla tycker precis som jag. Där polisen företrädde mina, och bara mina, intressen. Där alla tar för givet att polisen tar annan hänsyn än till lagen vi alla har kommit överens om. Det vore det totala sammanbrottet för allt det vi kallar folkvälje.

    Jag röstade på SD i senaste valet. Det är inte säkert att jag gör det i nästa val, men en sak är i varje fall jävligt säker - att jag hoppas att vi fortsätter att ha fria val! När mina barn var små så frågade de vad "demokrati" var. Jag förklarade att det är att alla får säga vad de tycker, och att det som de flesta tycker får bli så. Tills några andra tycker på ett annat sätt.

    Jag vill, för min och mina barns skull, att våra poliser ska vara "vanliga människor" - och inte tillhöra en speciell grupp med egna intressen och helt egna åsikter.

    Nå, vad säger du nu?

    SvaraRadera
  13. Men dessa invandrare betalar skatt de med. Så där får du din skatt herr polisman. Besök en psykolog.

    SvaraRadera
  14. Jag försökte skriva i mitt eget namn, men det gick inte så bra. My bad... Så det får väl bli anonymt igen, suck..

    Polisen var statlig till 1965. Då fick vi "distrikten" och revirpissandet började. Varje län för sig, och fan ta den som inkräktade på den den andras område. Följderna av den indelningen blev bl.a. att mordet på Engla aldrig hade behövt att skett. Det var ett systemfel - ingen enskild person bar skulden.

    Mycket blev tokigt redan från början, men det var så politikerna hade bestämt. Polisen "på gatan" hade naturligtvis inget att säga till om.

    Min farfarsfar var länsman. Jag vet inte riktigt vad det innebar, men jag tror att han blev det för att han hade ett stort förtroende bland befolkningen där han bodde. Jag fick aldrig träffa honom.

    Min pappa blev nästan dödad av en sinnessjuk människa som trodde att han var förföljd. Av den Bernadottska ätten. Pappa gick fortfarande på "Käftis" (tandläkarhögskolan) när han en en dag, utan förvarning, blev knivhuggen i mellangärdet. Det skedde mitt i Stockholm. Någon larmade polisen. På den tiden bar polisen sabel, och den polis som var närmast hann ifatt förövaren. Han (förövaren) var så uppenbart galen att polismannen först försökte övermanna honom utan något "övervåld". Därför blev han också (polismannen) knivskuren (mycket allvarligare än pappa) innnan han drog sin sabel.

    Pappa hamnade på akuten, tillsammans med polisen som hade räddat honom. Pappa fick en
    skada på levern. Polisen svävade mellan liv och död, men överlevde. Gärningsmannen blev mer eller mindre skalperad av polismannen, men var den minst skadade. Pappa hade en trenchcoat, som jag senare fick. Den hade en söm, ungefär 2cm, på höger sida - det var där kniven gick in.

    SvaraRadera
  15. "Min farfarsfar var länsman. Jag vet inte riktigt vad det innebar, men jag tror att han blev det för att han hade ett stort förtroende bland befolkningen där han bodde. Jag fick aldrig träffa honom."

    Det som fanns kvar var en fin skärmmössa, med styv skärm, och ett par grova handklovar. Mössan brann upp när mina farföräldrars gård brann, men jag hann prova den innan. Handklovarna klarade sig. Farfar berättade att han (farfarsfar) aldrig behövde använda dem. Det räckte alltid med att han dök upp och sa att "nu är det nog".

    Jag önskar ibland att det skulle räcka med att någon sa att "nu är det nog"....

    SvaraRadera
  16. SD-bloggen "Politiskt Inkorrekt" har kopierat ditt blogginlägg på deras hemsida, adress http://politisktinkorrekt.info/ .

    SvaraRadera
  17. Jag kan rekommendera politisktinkorrekt.info
    Här samlas alla nyheter som sker i Sverige som riksmedia "skön" skriver. Jag har visat upp sajten för flera kollegor och kunder och de tappar hakan om man som skrivs och hur det sanningen vinklas i riksmedia.

    Efter en vecka knyter du din näve i fickan och undrar varför Sverige håller på att bli som det är nu.

    SvaraRadera
  18. Bra inlägg om rasistkortet. Det är så klockrent, snart kommer det bli omvänt om inget händer.

    SvaraRadera
  19. Sverige kommer snart att förvandlas till en rutten och fördärvad stat. PK-politiker med Freddie Barabaren i topp gör sitt yttersta för att Sverige dör en plågsam död!

    SvaraRadera
  20. Jag är så innerligt tacksam över att ni orkar!

    Tack för att ni finns och gör ett så bra jobb =)

    //Maria

    SvaraRadera
  21. Det jävligaste är ju att de aldrig kommer bättras eftersom de inte anser att det gjort någonting fel. Dom borde aldrig släppas ut tills dom inser.

    SvaraRadera
  22. Svar till anonym 21 juli 23:52: Vad jag menade var att poliser som varje dag ser de sociala problem invandringen skapar rimligtvis måste vara vara för en minskning. Den som inte inser det är lite korkad. Så är det bara.

    SvaraRadera
  23. När jag jobbade som fältare i västerort arbetade vi väldigt nära polisen. Efter vi haft ett snabbt möte med polisen fick vi alltid mobil nr till radiobilarna som var ute och rullade. Nästan varje helg när vi behövde hjälp så ringde vi till någon av bilarna men ingen kunde komma och hjälpa till då de var i Rinkeby,Tensta,Hjulsta,Akalla. Inte ens våran NÄPO kärra fick vara kvar. Vissa områden drar mer resurser. Det är bara att konstatera. Hur som helst så gör ni ett fantastiskt jobb./M

    SvaraRadera
  24. Känner igen det där från skolvärlden också, hade en elev med invandrarbakgrund (talar dock svenska utan brytning) som var uppenbart oförberedd för sin redovisning. När jag inte godkände denna elev i momentet började en ryktesspridning bland vissa elevgrupper om att jag är rasist. Således måste jag godkänna undermåliga resultat för att inte få rasiststämpel... givetvis fick eleven inte godkänt, och till slut ebbade ryktet ut av sig själv, men jag förstår polisens situation och identifierar mig med den - man gör sitt jobb, och får skit för det.

    SvaraRadera
  25. Mycket att svara på, så det får bli korta svar...

    Först får jag tacka igen för alla kommentarerna. Roligt att folk tar sig tid att kommentera. Sen är en del av dem allt för svepande och generaliserande i sin kritik mot invandring och i sin beskrivning av problemen med integrationen för att jag skall känna mig bekväm med dem, men jag lämnar det med att säga att jag har tydliggjort min inställning i de här frågorna i inlägget "Klargöranden" där jag skriver att jag är för en generös invandring (och om sen någon tycker att jag är korkad, då får han, tycka det :-))...

    Till dig som var suicidal kan jag bara säga att jag är glad över att det gick så bra som det gick (och att de poliser som du har haft att göra med har skött sitt jobb bra) och önska dig lycka till i framtiden.

    Du som tycker att jag bör besöka en psykolog bör nog läsa igenom det du kommenterar innan du skriver. Jag är som sagt positiv till invandring och har aldrig hävdad att det inte finns några invandrare som betalar skatt. Vad hade detta med inlägget ovan att göra?

    Tråkigt att läsa att flera personer har negativa erfarenheter även ifrån skolvärlden :-(.

    Kul att en ex-fältare ifrån Västerort har hittat hit, och ja, de områdena som, du nämner tar mycket resurser...

    Jag hade också önskad att det räckte att säga "Nu är det nog!" som gamla tiders Länsman... Det gör det faktiskt ibland, men långt ifrån alltid...

    Tackar igen för alla kommentarerna!

    SvaraRadera
  26. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  27. Tack Martin för en intressant Blogg och för det arbete ni gör.

    Svensk tant

    SvaraRadera