fredag 22 juli 2011

Klargöranden

Normalt sett så använder jag bara polisbloggen till att berätta om och reflektera över saker som händer på jobbet, men den här gången gör jag ett undantag, eftersom jag känner att jag behöver komma med ett snabbt uttalande som svar på alla de kommentarer som har kommit under de senaste dygnen, och det lättaste sättet att göra det är genom att skriva ett nytt, separat, inlägg. Jag kommer dock mest att göra lite klargöranden om min syn på migrations- och integrationsfrågor, Sverigedemokraterna, en "öppen diskussion", med mera. Detta då jag just nu helt enkelt inte har tid att skriva något merdjuplodande, och då tankarna för närvarande har en tendens att dra sig till Norge, som just har blivit utsatt för två fruktansvärda terrordåd.

Jag inser att anledningen till att jag har fått så mycket trafik, och så mycket kommentarer, på mina båda bloggar de senaste dagarna är ett inlägg och en länk ifrån sajten "Politiskt Inkorrekt". Jag skriver för att bli läst, så i grunden är jag naturligtvis glad att så många har hittat in till och kommenterat mina bloggar. Det faktum att anledningen är en länkning ifrån en sajt som är "invandringskritisk" och som jag uppfattar har kopplingar till Sverigedemokraterna gör det hela dock mer kluvet för mig. Jag tror nämligen att jag har diametralt motsatta åsikter med Politiskt Inkorrekt och Sverigedemokraterna i nästan alla frågor som rör migration- och integrationspolitik. Jag är för en generös migrationspolitik. Jag är för vård till papperslösa. Jag är emot alla förslag som diskriminerar vissa religioner (läs islam) på bekostnad av andra (kristendom), då jag vill ha en helt igenom sekulär stat som står för religionsfrihet men som håller religiösa ceremonier och preferenser långt borta ifrån all offentlig verksamhet, speciellt då skolan. Jag är en stark motståndare till alla former av diskriminering. Listan kan göras lång, och den som är intresserad kan t.ex. klicka på länken "Migration och Integration" eller söka på ord som "rasism" eller "diskriminering" på min politiska blogg, Konstapel Bastians betraktelser (länk). Det finns även inlägg på polisbloggen som torde visa på mina personliga ställningstagande, t.ex. detta.

Dessa åsikter gör mig dock inte blind för de problem som finns, speciellt i vissa segregerade förorter till våra storstäder. När jag säger att jag ser en kraftig överrepresentation av yrkeskriminella med invandrarbakgrund, ifrån just dessa förorter, samt att det enbart är i sådana områden som polis och brandkår blir utsatt för stenkastning, så är det egna observationer som för mig är lika tydlig som att jag ser en kraftig överrepresentation av unga män som begår brott (jämfört med kvinnor, äldre, etc). Och det är ett problem som behöver diskuteras. Sen har jag även i olika inlägg klargjort att det är just lokal ungdomskultur i de segregerade förorterna, och inte etniskt eller kulturellt ursprung för en persons släkt som jag ser som den främsta orsaken till problemen. Sen lär det i samtliga fall finnas andra, individuella, orsaker till varför människor hamnar snett.

Däremot delar jag Politiskt Inkorrekts uppfattning att man måste få ha en öppen diskussion om de problem som är kopplade till invandringen, på samma sätt som man måste få ha en öppen diskussion om alla samhällsproblem. Och detta utan att bli kallad rasist eller nazist. En öppen diskussion är närmast en förutsättning för att komma vidare ifrån att identifiera problemen till att hitta lösningarna. Sen är det, som alltid, viktigt att diskussionen håller sig inom ramarna för ett konstruktivt samtal, utan övertramp i form av rasistiska generaliseringar och hets/angrepp mot vissa grupper, vilseledande lögner, med mera.

Slutligen, angående min egen inställning till Sverigedemokraterna. Som framgår av ett antal ilägg på min blogg är jag starkt kritisk till Sverigedemokraterna som parti. Det är möjligt, som några kommentarer hävdar, att min bild av Sverigdemokraterna är färgad av media och av mina egna politiska ställningstaganden som som sagt totalt skiljer sig ifrån deras. Det är därför möjligt att den är orättvis. Men för mig är inte det centrala i min motvilja mot Sverigedemokraterna att de vill ha minskad invandring, vilket jag motsätter mig men kan respektera som åsikt. Det är att jag fortfarande ser tecken på partiets rasistiska rötter i deras retorik och politik. Och nu menar jag inte bara de lokalpolitiker eller gräsrötter som med jämna mellanrum gör skogstokiga uttalanden om t.ex. genetiskt våldtäktsbenägna negrer (vilket partiledningen sedan tar avstånd ifrån), utan även partiets officiella utspel (som t.ex. den kända valfilmen med pensionären som jagades av niqabklädda kvinnor). Jag tycker mig alltså fortfarande i mångt och mycket se en syn på "de andra" i SDs retorik och politik som har främlingsfientliga drag. Sen är ingen någonsin helt objektiv, och jag är medveten om att min negativa inställning till SD kan påverka hur jag tolkar deras utspel och förslag.

Bland de kommentarer jag har fått under de senaste dygnen så har jag både anklagats för att vara "nazze" och andra saker av folk som uppenbarligen inte gillar mina observationer av problemen i de segregerade förorterna och blivit kallad korkad på olika sätt av invandringskritiska kommentatörer. Det förvånar inte, detta är ett känsligt ämne och en del personer på nätet håller alltid en låg debattnivå. Det jag hoppas själv är att både mina tankar i den politiska bloggen och mina upplevelser och reflektioner i polisbloggen skall uppmuntra till en konstruktiv diskussion där man öppnar upp sinnet och försöker se en fråga ifrån flera olika håll, där man kan lyssna på en åsikt som går emot den egna världsbilden utan att ha som första reflex att demonisera personen som har framfört den. Då kanske diskussionen kan komma framåt istället för att fastna i skyttegravarna, och det tror jag att alla skulle vinna på.

PS. Jag uppskattar verkligen att ha fått så många kommentarer, och jag kommer senare då jag får tid att besvara de som behöver besvaras.

9 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet!

    SvaraRadera
  2. Skönt med sunda åsikter i dessa stundtals osunda tider!

    SvaraRadera
  3. Dina upplevelser och noteringar om samhällsklimatet är lika med många som i rent missnöje över de rådande partiernas ignorans över frågor som mer berör än om RUT-avdraget eller butlers i tunnelbanan. Det betyder inte att man fullt ut delar SDs värderingar eller har ett brunt förflutet.

    Glöm inte de andra partiernas mörka förflutna som också lyser igenom i en stor del av deras politik. Jag tror att du har mycket gemensamt med oss som faktiskt röstade eller stödjer SD. Många av oss är faktiskt för mycket av det du skrev, men under mer organiserade och fungerande förhållanden. Så döm inte ut SD utan kolla upp det mer i detalj och lyssna inte på media. Eftersom det var på den linjen jag började ifrågasätta hur verkligheten berättades av media.....

    SvaraRadera
  4. Det är en konstruktiv diskussion som behövs, men det går inte att föra en konstruktiv diskussion utan att bli anklagad för att antingen vara "invandrarkramare" eller "rasist" då frågan är så infekterad av politisk korrekthet och medias förvrängda bild av verkligheten, en helt annan verklighet än den du ger i din blogg.

    Det är just demoniseringen av oliktänkande från båda håll som skapat det klimat vi försöker leva i nu.

    Men det betyder inte att man fortfarande ska försöka göra sitt allra bästa i att vara en pir när diskussionens vågor går höga. Där har jag lärt en del från dig, faktiskt. Jag har utmanat mitt eget tankemönster, vilket krävt en hel del reflektion för att göra.

    //Pythia

    SvaraRadera
  5. Jag tror att problemet ligger i det att de flesta har en tendens att dra alltför snabba slutsatser. Det skulle inte förvåna mig om folk, innan media gick ut med vem den misstänkte i Norge var, trodde att gärningsmannen har kopplingar till Islam. Nu visade det sig vara raka motsatsen, det är för övrigt sjukt tragiskt det som hänt.

    Sen är det ingen nyhet att förorterna i Stockholm har hög kriminalitet, det är ju något du som polis faktiskt ser, det är inte direkt ett falskt påstående.

    Du behöver egentligen inte förklara dig i det du skrivit, men det är å andra sidan inte kul att bli anklagad för något man inte är så det är helt förståeligt att du vill förklara läget.
    Bra skrivet, Martin!

    SvaraRadera
  6. Intressant att du delar med dig om dina åsikter, vilket kan vara både positiv och negativ i sig beroende på vem som läser detta. Men det vore också bra om du kunde besvara de frågor som vi blogg läsare sänder dig via ditt privata mail adress Tack!

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  8. Fortsätt i samma stil. Jag gillar skarpt vad du skriver och anser att du är en jäkligt bra polis.

    SvaraRadera
  9. Tack för kommentarerna och den positiva feedbacken :-)

    Visst har de andra partierna också sina skelett i garderoben, men som jag skrev så upplever jag fortfarande att SD står ut med en främlingsfientlig underton som de är ensamma om i Sverige.

    Pythia, håller som vanligt med om allt du skriver, och kul att höra att du tänker i nya banor :-).

    R.K., nej, det är faktiskt bra mycket obehagligare att bli anklagad för rasism än för att vara korkad eller naiv.

    Och tack igen, Pythia, R.K., Tönne och Ronak :-)

    SvaraRadera