onsdag 15 december 2010

Rattfylleri

Att beivra rattfylleri är en av många prioriteringar hos polisen, och en som styrs av konkreta mål för hur många fall som varje enhet med personal i yttre tjänst skall ha rapporterat per år. Mitt turlag ligger back på rattfyllerier, och jag måste erkänna att det här med att nosa upp rattfulla förare inte är min starkaste sida. Häromveckan lyckades dock jag och kollegan få tag på ett grovt rattfylleri. Det var dock, om sanningen skall fram, inte någon skarp observation eller en smart placerad blåskontroll som låg bakom träffen. Det var nämligen den rattfulle som kom till oss… Och det gjorde han genom att köra rakt emot oss i vårt körfält (d.v.s. mot trafiken). Kollegan, som körde, blev lite ställd när en mötande bil var på gång att fronta rakt in i vår, och stannade, men föraren lyfte blicken i sista sekunden och gjorde någon form av undanmanöver som gjorde att han mer körde snett in i vänster framskärm. Eftersom hastigheten var låg blev varken vi eller han skadade. Däremot lär mannen i fråga inte få köra bil på ett tag, för även om han själv inte trodde på att polisens instrument för att mäta alkoholhalten i blodet var rätt kalibrerat, så lär inte tingsrätten vara lika skeptisk…

3 kommentarer:

  1. Smart jävel som kör på en polisbil :D Jag gillar din blogg för övrigt, det mesta som står är mycket intressant.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Kul att du gillar bloggen! Det är alltid lika trevligt att få positiv feedback :-).

    SvaraRadera